شکستگی مهره گردن و درمان‌ آن

شکستگی مهره گردن و درمان‌ آن

ستون مهره‌ای گردنی شامل هفت مهره است. گردن به دلیل ساختار خاص خود، بسیار آسیب‌پذیر است و عواملی مثل چرخش ناگهانی گردن، ضربه، تصادف، سقوط، حرکات ورزشی پرخطر و حتی شیرجه در آب کم عمق می‌توانند آن را در خطر شکستگی قرار دهند. در کل، هر حرکتی که ضربه شدیدی را به سر وارد کند یا باعث چرخش ناگهانی گردن شود، ممکن است شکستگی مهره‌های گردن یا در موارد خطرناک‌تر، آسیب به نخاع را در پی داشته باشد.

درمان شکستگی مهره‌های گردن بسته به نوع شکستگی و شدت آن، متفاوت است.

  1. تجویز دارو: در صورتی که شکستگی جدی نباشد و استخوان مو برداشته باشد، پزشک به تجویز دارو کفایت می‌کند. این داروها معمولا مسکن هستند و برای کاهش درد بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که ناحیه شکستگی دارای عفونت باشد، علاوه بر داروهای مسکن، آنتی‌بیوتیک نیز تجویز می‌شود.
  2. بریس: گاهی اوقات لازم است گردن برای مدتی بی‌حرکت بماند تا شکستگی آن بهبود یابد. در این حالت پزشک برای بیمار بریس تجویز می‌کند. بریس انواع مختلفی دارد و معمولا به مدت ۶ تا ۸ هفته به دور گردن بسته می‌شود.
  3. درمان‌های فیزیکی و کایروپراکتیک: پس از بهبود شکستگی، متخصص کایروپراکتیک از حرکات ورزشی، گرما درمانی، سرما درمانی، ماساژ تراپی، درمان‌های دستی و … برای تقویت ماهیچه‌های بیمار، تاندون‌ها و لیگامان‌ها و بازگشت دامنه حرکتی گردن استفاده می‌کند.
  4. جراحی: جراحی زمانی انجام می‌شود که شکستگی جدی باشد و راه دیگری برای درمان آن وجود نداشته باشد. گاهی اوقات پزشک از همان ابتدا تصمیم به جراحی می‌گیرد. در برخی موارد نیز جراحی پس از انجام درمان‌های اولیه انجام می‌شود.

کایروپراکتیک تهران

جهت معاینه بالینی کامل، ویزیت و مشاوره در زمینه درمان کایروپراکتیک (دردهای ستون فقرات و مفاصل، فتق دیسک کمر و گردن، درد سیاتیک، گرفتگی های عضلانی و آسیب دیدگی های ورزشی) در تهران، با کلینیک دکتر ایمان اعتصامی متخصص کایروپراکتیک از امریکا تماس بگیرید.