گوژپشتی (کایفوز) و انواع آن

گوژپشتی (کایفوز) و انواع آن

انحنا یا قوز ۲۰ تا ۴۵ درجه مهره‌های ناحیه قفسه سینه، طبیعی است اما افزایش انحناء مهره‌های صدری که منجر به گرد به نظر رسیدن بالای بدن می‌شود، کایفوز، قوز یا گوژپشتی نامیده می‌شود.
1. گوژپشتی وضعیتی شایع‌ترین نوع گوژپشتی، کایفوز وضعیتی است که معمولا در دوران نوجوانی و با حالت اندامی نامناسب یا قوز کردن مشخص می‌شود و ارتباطی با ناهنجاری‌های شدید ساختاری ستون فقرات ندارد. این نوع کایفوز معمولا هنگامی که از بیمار خواسته می‌شود تا صاف بنشیند یا بایستد و قوز نکند، برطرف می‌شود. این عارضه به ندرت دردناک است و چون پیشرفت نمی‌کند، معمولاً مشکلی را در بزرگسالی به وجود نمی‌آورد.
2. کایفوز شوئرمن این نوع کایفوز به علت رشد نابرابر در صفحه رشد مهره‌ها اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود مهره‌‌ها در جلوی ستون فقرات به یکدیگر نزدیک و در عقب از هم دور شوند. به این ترتیب فضای معمول دیسک کم می‌شود و تحدب غیرطبیعی در بالای پشت بدن ایجاد می‌شود. عارضه ایجاد شده در صورتی که قبل از پایان رشد اسکلتی درمان نشود همیشگی خواهد بود و برای درمان نیاز به جراحی پیدا می‌کند.
3. گوژپشتی مادرزادی کایفوز مادرزادی زمانی رخ می‌دهد که ستون فقرات جنین در رحم مادر به طور طبیعی رشد نکند و استخوان‌ها چنان که باید شکل نگیرد یا چند مهره به یکدیگر جوش بخورد و بچسبد. گوژپشتی مادرزادی معمولا به موازات رشد کودک تشدید می‌شود. 4. کایفوز ناشی از بیماری زمینه‌ای کایفوز ممکن است در افراد مبتلا به پوکی استخوان یا تحلیل دیسک نیز ایجاد شود. در افراد مبتلا به پوکی استخوان، دیواره قدامی مهره ها دچار شکستگی های فشاری می شوند. در افرادی که دچار تحلیل دیسک هستند، دیسک‌های بین مهره‌ای در قسمت قدام بیش‌تر فشرده می شوند و وضعیت مشابه کایفوز ایجاد می‌کنند. کایفوز ممکن است همراه با بیماری هایی همچون فلج مغزی، اسپاینا بیفیدا (ناهنجاری مادرزادی ستون فقرات) ، اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)، دیستروفی عضلانی و یا حتی نرمی استخوان ناشی از کمبود ویتامین نیز بروز کند.

 

کایروپراکتیک تهران

جهت معاینه بالینی کامل، ویزیت و مشاوره در زمینه درمان کایروپراکتیک (دردهای ستون فقرات و مفاصل، فتق دیسک کمر و گردن، درد سیاتیک، گرفتگی های عضلانی و آسیب دیدگی های ورزشی) در تهران، با کلینیک دکتر ایمان اعتصامی متخصص کایروپراکتیک از امریکا تماس بگیرید.